Waar is Lena? – PO 5/6
Deze spannende speurtocht door het museum en nagebouwde historische gebouwen eindigt op de plek waar een arm meisje uit de stad naar toeging. Leerlingen lezen op school het verhaal van Lena Biemans, die 200 jaar geleden leefde. In en om het museum volgen ze haar spoor door goed te kijken naar objecten, foto’s en monumenten onder begeleiding van een gids en de eigen leerkracht. Het dagelijks leven in de Koloniën staat daarbij centraal. Ze lopen een route aan de hand van een vragenboekje, inclusief toegang tot de Kolonieschool en het Koloniehuisje. Lukt het ze erachter te komen waar Lena is terecht gekomen? Let op: dit programma is voor een deel buiten, houd rekening met goed schoeisel en kleding passend bij het te verwachten weer.
De Koloniën van Weldadigheid zijn UNESCO Werelderfgoed en European Heritage Label.
Dit programma sluit aan bij:
Canon van de Nederlandse Geschiedenis: Venster Willem I
Kerndoel:
Nederlands: kerndoelen 1, 4
Oriëntatie op jezelf en de wereld: kerndoelen 37, 47, 52, 53
Kunstzinnige oriëntatie: kerndoel 56
KolonieChallenge – PO 7/8
In het spannende competitieve spel KolonieChallenge ervaren kinderen spelenderwijs het harde bestaan in de Kolonie. Ze leren over de oorsprong van de schoolplicht en de verzorgingsstaat. Dit doen ze door diverse opdrachten in het museum en de educatieruimte uit te voeren. Van karnton tot Touchtable. Per opdracht zijn koloniemunten te verdienen. De groep met de meeste munten wint.
Dit spel is geschikt voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Vraag naar de mogelijkheden voor een inleidende les op papier of een gids in de klas.
De Koloniën van Weldadigheid zijn UNESCO Werelderfgoed en European Heritage Label.
Dit programma sluit aan bij:
Canon van de Nederlandse Geschiedenis: Venster Willem I
Kerndoelen:
Nederlands: kerndoelen 1, 4
Oriëntatie op jezelf en de wereld: kerndoelen 36, 37, 38, 47, 51, 52, 53
Kunstzinnige oriëntatie: kerndoel 56
Wandeltocht Cryptex Complot – VO onderbouw
De Koloniën van Weldadigheid zitten vol duistere geheimen. Spionnen en een orakel spannen samen tegen de machtigste man van Drenthe. En diep in de nacht komen kolonisten samen om een aanslag te beramen. Lukt het de leerlingen de complotten te ontrafelen en de code te kraken?
In een Davinci Code-achtige wandeltocht door het buitenmuseum gaan leerlingen aan de slag om de geheimen te onthullen. Ze krijgen een cryptex (een soort puzzelbox) mee: als ze alle vragen goed beantwoorden, kunnen ze de cryptex openen. Daarin zit achtergrondinformatie en een speciale code voor de PC-game. Deze zoektocht is geschikt voor leerlingen onderbouw Voortgezet Onderwijs. Het programma verdiept de thema’s adel, (land)arbeiders en (proto)industrie aan de hand van bestaande monumenten en landschapselementen.
PC Game Proefkolonie – PO bovenbouw / VO onderbouw
digital only
In dit spannende computerspel bouwen leerlingen de Proefkolonie op vanaf het allereerste begin. Ze zetten kolonisten aan het werk, bouwen scholen en kerken, voeren mest aan en verjagen de vogels die de oogst opeten. Hun beslissingen doen ertoe: de subsidiegevers kijken over hun schouders mee en de kolonisten zijn niet snel tevreden. Het spel is bedoeld als verdieping op Cryptex Complot, maar kan ook los gespeeld worden. De voortdurende keuzes in dit sociale experiment staan centraal. Deze game is ontwikkeld door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. Het is te spelen op elke PC en bedoeld voor de hoogste groepen van het basisonderwijs en de lagere klassen van de middelbare school. Aanmelden voor dit programma is niet nodig, het is vrij beschikbaar op de website, inclusief lesbrief en antwoordenboek.
Werkblad basisscholen | Antwoorden